کیت تشخیص اختلال های ژنتیکی جنین توسط دانش بنیان های ایرانی طراحی


P>به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا حیدری مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از اختلالات ژنتیکی می‌تواند در اوایل بارداری با استفاده از تکنیک‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی شناسایی شود، آزمایش‌هایی که در سه ماهه اول بارداری برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین انجام می‌شود، شامل آزمایش‌های غربالگری و آزمایش تشخیصی است.


وی بیان کرد: هدف این آزمایش‌ها تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین است، درصورتی‌ که مادر باردار، ریسک بالایی برای داشتن جنینی با نقص مادرزادی داشته باشد، پزشک با استفاده از آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند وجود مشکل را تشخیص دهد.


حیدری ادامه داد: در همین راستا اهمیت تولید کیت تشخیصی با هدف تشخیص سریع و دقیق پیش از تولد اختلالات کروموزومی شامل سندروم داون، سندروم ادوارد، سندروم پاتو و اختلالات تعدادی کروموزوم های جنسی مانند سندروم ترنر، کلاین فلتر و موارد دیگر احساس شد و با انجام تحقیقات، کیت تشخیص اختلالات مادرزادی در داخل کشور ساخته شد.


وی گفت: کیت تشخیص اختلالات مادرزادی پس از تولید آزمایشگاهی، با توجه به فناوری پیشرفته به کار رفته در آن به تولید انبوه رسید و تا حدودی نیاز کشور را از واردات برطرف کرد. این کیت، قدرت رقابت با بهترین کیت های مشابه خارجی را دارد و با انجام تست های انجام شده روی بیش از ۳۰۰ نمونه بالینی، حاصل کار موفقیت آمیز است.


مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: کیت تشخیص اختلالات مادرزادی برای تهیه نمونه های زیستی از جنین و همچنین انجام واکنش های زنجیره ای پلیمر از فلورسانس کمی با تحلیل و بررسی ۲۶ محل از توالی های کوتاه تکراری ژنوم کاربرد دارد.


وی گفت: کیت تولید شده در داخل کشور یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد. با این وجود کیت ساخت داخل از نمونه آرژانتینی آن که در گذشته وارد کشور می شد، اختلالات بیشتری را در کودکان تشخیص می دهد و این زمینه را ایجاد می کند تا کودک با ریسک کمتری متولد شود. کیت های خارجی حداقل دو مورد اختلال را که نمونه ایرانی تشخیص می دهد، نمی توانند شناسایی کنند.


این فعال فناور با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات ایران‌ساخت به ویژه در حوزه تشخیص گفت: امروز اگر حمایت های لازم به خصوص در عرصه صدور پروانه از شرکت های دانش بنیان صورت گیرد، فرصت برای توسعه در تولید محصولات ساخت ایران بیشتر خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *