شایع ترین عوارض سدیشن برای کودکان چیست؟

نکاتی که باید درباره آرامبخشی کودکان بدانید:
امروزه برای کنترل ترس و اضطراب کودکان در زمان مراجعه به دندانپزشکی، از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود که یکی از روش‌های مفید در این حیطه، استفاده از داروهای آرامبخش قبل از شروع کاری درمان دندانپزشکی است.

البته نباید فراموش کرد که این مسئله بسیار حساس بوده و به آگاهی و تخصصی دندانپزشکی نیاز دارد تا تمامی واکنش‌ها و عوارض‌هایی که ممکن است کودک نسبت به داروی آرامبخش داشته باشد را شناخته و بهترین راه‌حل‌ها را برای پیشگیری و یا کنترل آن‌ها به کار ببرد. پس باید به خاطر عوارض سدیشن در کودکان، مطب دکتر دندانپزشک مورد نظر، حتما تجهیزات و مانیتورینگ کامل را برای کنترل شرایط حیاتی کودک داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که کودک در این روش به طور طبیعی تنفس داشته و میتواند به درخواست های پزشک متخصص دندانپزشکی پاسخ بدهد. اما توانایی مقاومت نسبت به انجام درمان در او از بین رفته و احساس ترس و اضطراب نسبت به دندانپزشکی تا حد زیادی کاهش یافته است.

از جمله شایع ترین روش هایی که دکتر دندانپزشک اطفال با بکارگیری آن ها آرام بخشی را به وجود می آورد شامل موارد زیر است:

  1. داروهای خوراکی
  2. داروهای تزریق وریدی
  3. داروهای تزریق عضلانی
  4. دارو از طریق بینی
  5. داروهای استنشاقی

آرامبخشی در دندانپزشکی کودکان براساس میزان دارویی که استفاده می‌شود درجات مختلفی دارد که شامل خفیف، متوسط و عمیق است. به طور کلی نمی‌توان مرزی برای درجات آرامبخشی قائل شد ولی اینکه بیمار در حین آرامبخشی وارد مرحله‌ی بیهوشی نشود از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

داروی سدیشن چیست؟

بیشتر بخوانید

زیرا مرز بین آرامبخشی و بیهوشی بسیار باریک است. آرامبخشی تزریقی اطفال حتما باید در یک مرکز مجهز به مانیتورینگ و در حضور متخصص بیهوشی انجام شود. همچنین دندانپزشک متخصص کودکان باید حتما فلوشیپ دوره بیمارستانی را گذرانده باشد تا بتواند درمان موفقی را در کوتاهترین زمان ممکن داشته باشد.

آرامبخشی خوراکی را می‌توان بدون متخصص بیهوشی و در یک مطب دندانپزشک تحت نظارت متخصص دندانپزشکی اطفال انجام داد. اما والدین باید بدانند که، سدیشن دندانپزشکی کودکان در این روش، همیشه موفق نیست و در مواردی باعث تاثیر معکوس و اضطراب و تحریک پذیری بیشتری برای کودک می‌شود.

بنابراین در صورتی که آرام بخشی خوراکی کودک با شکست مواجه شد بهترین گزینه این است که درمان را به جلسه بعدی و استفاده از آرامبخش تزریقی موکول کنید. مساله بسیار مهم دیگر این است که خود آرامبخشی تزریقی به مراتب ریسک بالاتری از بیهوشی دارد و از این روش فقط بایستی در درمان های کوتاه مدت و در مراکز مجهز استفاده شود.

کودکانی که تعداد دندان‌های پوسیده زیادی دارند و کار درمانی آنها ممکن است بیش از یک ساعت ادامه داشته باشد، نباید با روش آرام بخشی تزریقی درمان شوند. زیرا حین درمان دندانپزشکی خطر اسپاسم تنفسی و آسپیراسیون (پریدن مایعات یا مواد دندانپزشکی به راه تنفسی) و کم شدن اکسیژن کودک را تهدید میکند و بهترین و کم خطرترین گزینه برای آنها درمان تحت بیهوشی است که به دلیل لوله گذاری، دستگاه تنفسی کودک کاملا تحت کنترل بوده و خطر اسپاسم تنفسی وجود ندارد.

در یک کلام و برای نتیجه گیری می‌توان گفت که بیهوشی یا سدیشن برای انجام دندانپزشکی نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز یک روش مناسب برای کاهش درد و در نتیجه از بین بردن ترس کودکان محسوب می‌شود. اما باید برای جلوگیری از عوارض بیهوشی سدیشن، حتما از تخصص پزشکی که به آن مراجعه می کنید مطمئن شوید تا با کمال آرامش شاهد درمان دندان‌های آسیب دیده کودک خود باشید. بیهوشی کودکان نخستین بار در دهه ۱۹۰۰ توسط یک دندانپزشک آمریکایی به کار گرفته شد.

سدیشن دندانپزشکی کودکان ضرر دارد ؟

در دندانپزشکی بدون درد یا همان سدیشن، دندانپزشک به‌منظور انجام خدمات دندانپزشکی مجبور به استفاده از دوزهای متفاوتی از انواع آرام‌بخش و یا حتی داروهای بیهوشی برای کودکان است.

اگرچه دوز این داروها برای انجام خدمات دندانپزشکی خیلی زیاد نیست، اما همان مقدار دارو می‌تواند عوارض خاصی برای کودکان به همراه داشته باشد. برای مثال از جمله عوارض سدیشن در کودکان به این شکل خود را نشان می دهد که، برخی از کودکان پس از مصرف این داروها، درد شکمی، تهوع، سرگیجه، سردرد، افت فشارخون، مشکلات ادراری و غیره را تجربه می‌کنند.

در این بخش با سایر خطرات احتمالی کوتاه مدت سدیشن دندانپزشکی کودکان آشنا می‌شویم که عبارتند از:

  1. خواب آلودگی طولانی مدت کودک
  2. پیش بینی اثر داروهای آرام بخش خوراکی برای کودکان دشوار است.
  3. خشکی دهان (خشکی دهان) کودک
  4. تهوع و استفراغ کودک
  5. سردرد کودک
  6. کبودی از IV کودک

همچنین پیش‌بینی تأثیر داروهای آرام‌بخش خوراکی برای کودکان تا حدی دشوار است. به ندرت، افراد ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند. اما جای نگرانی نیست زیرلا داروهایی در دسترس هستند که می توانند با این مشکلات به سرعت مقابله کنند.

گاهی اوقات، کودک شما ممکن است بعد از آرامبخشی دیر بیدار شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک، کودک شما را تا زمانی که آماده رفتن به خانه شود تحت نظر خواهد داشت. این عوارض طبیعی هستند و باید طی یک یا دو روز خود به خود از بین بروند.

موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود، خطر بیماری‌های زمینه‌ای کودک است. گاهی به دلیل وجود برخی بیماری‌های زمینه ای خاص، به تشخیص پزشک ممکن است بیهوشی کامل صورت نگیرد و یا حتی داروهای آرام‌بخش برای کودک تجویز نشود.

کلینیک دکتر فتوحی متخصص دندانپزشکی کودکان در یزد، امکان ارائه خدمات درمان دندان تحت آرامبخشی یا سدیشن دارد. با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *