تاکید عراق بر اهمیت گفت وگوی باز میان تهران ریاض

تهران – ایرنا – «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با وزیران امور خارجه اردن و سعودی با آنها درباره نتایج سفر «مصطفی الکاظمی» به تهران و ریاض گفت وگو و بر اهمیت تماس و رایزنی میان دو طرف تاکید کرد.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزرات امور خارجه عراق، فواد حسین در تماس های تلفنی جداگانه با «ایمن صفدی» و «فیصل بن فرحان» وزیران امور خارجه اردن و سعودی نتایج سفر نخست وزیر عراق به تهران و ریاض را بررسی کرد.


وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فواد حسین در این تماس ها، با همتایان اردنی و سعودی خود درباره تحولات منطقه و نقش عراق در تکمیل تلاش های سازنده برای تقویت گفت وگوها، ادامه هماهنگی و همکاری میان کشورهای منطقه بحث و تبادل و نظر کرد.


وزیر امور خارجه عراق در ادامه این گفت و گوها نتایج سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور و هیات همراه او را به جمهوری اسلامی ایران و عربستان در میان گذاشت و بر روند گفت وگوی باز میان تهران – ریاض و اهمیت آن در تحکیم ثبات و توازن بیشتر در منطقه تاکید کرد.


مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شنبه گذشته در راس هیات بلندپایه سیاسی شنبه گذشته به ریاض رفت و پس از دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی عصر همان روز به تهران سفر کرد.


نخست وزیر عراق پس از ورود به تهران در کاخ سعدآباد مورد استقبال آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.


رئیسی و الکاظمی پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند، رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: سفر الکاظمی و هیات عالی رتبه عراقی را به ایران خوش آمد می گویم. روابط ما با عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه عمیق و ریشه دار است و این اراده برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.


رئیس جمهوری گفت: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم و بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم و در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم.


وی افزود: در مورد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.


رئیس جمهوری درباره ارتباط کشورهای منطقه هم گفت: این ارتباط مورد تاکید دو طرف بود و بر این باور هستیم که گفت وگوی مسئولان منطقه می تواند مسائل غرب آسیا را حل و فصل کند و تاکید کردیم حضور دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا.


رئیسی ادامه داد: در این دیدار بر مذاکرات مسئولان منطقه با یکدیگر برای حل مساله تاکید کردیم.


رئیس جمهوری درباره مسائل و مشکلات در یمن نیز گفت: رفع محاصره یمن و یمنی ها، گفت و گوی یمنی – یمنی مورد تاکید است که می‌تواند مساله یمن را حل کند و به این رنجی که مردم در این سال ها به آن مبتلا شده اند بتواند خاتمه دهد.


رئیسی ادامه داد: بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می‌دانیم و معتقدیم جز رنج به مردم حاصل دیگری ندارد و هر چه زودتر باید این جنگ خاتمه یابد و آتش بس می تواند گامی در حل مسائل یمن و گفت وگو هایی که بین یمنی‌ها صورت خواهد گرفت، باشد.


رییس جمهوری تصریح کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود.


وی به تاکید ایران و عراق در برقراری صلح و آرامش در منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدیم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش آفرینی مسئولان همه منطقه است و حتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با حضور بیگانگان در منطقه برای منطقه مشکل ساز خواهد بود و مشکلی را از منطقه ما حل نخواهد کرد.


رئیسی گفت: حسن روابط بین ایران و عراق، روابط دو جانبه و دو کشور را در نقش آفرینی نسبت به مسائل منطقه و هم نقش آفرینی دو کشور را در مسائل بین‌الملل می تواند تاثیرگذار باشد.


مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این نشست تاکید کرد: در چارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور ایران و عراق، روابط تجاری فیمابین را تقویت می‌کنیم.


وی با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و عراق گفت: در جریان گفت وگوهای انجام شده راهکارهای ارتقای سطح روابط دو جانبه را مورد بحث قرار دادیم.


الکاظمی نیز روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز توافق کردیم در چارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور روابط تجاری فیمابین را تقویت کنیم.


نخست وزیر عراق در ادامه سخنانش با اشاره اینکه در بخش دیگری از گفت وگوهایمان چالش‌هایی را که منطقه با آن روبه رو است مورد بحث و گفت وگو قرار دادیم، تصریح کرد: توافق کردیم تا به طور مشترک برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم.


الکاظمی با بیان اینکه در گفت وگو با رئیس جمهور ایران در خصوص مسایل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبه رو هستند، صحبت کردیم، خاطرنشان کرد: دو کشور توافق کردند که حمایت خود را از آتش‌بس در یمن و لزوم گفت وگو برای پایان دادن به جنگی که مردم این کشور را با رنج بسیار روبه رو کرده است، اعلام کنند.


وی گفت: همچنین توافق کردیم، برای مقابله با چالش‌های حوزه امنیت غذایی که به سبب جنگ اوکراین ایجاد شده است، تلاش‌های مشترکی داشته باشیم.



آی‌پی شما:


مرورگر شما: